SONY DSCDurant l’any 2014, l’Oficina de Consum de la Garrotxa ha atès 2.962 visites, pràcticament les mateixes que al 2013. D’aquestes, 655 persones han presentat una reclamació, 20 han estat queixes, s’han recollit 41 denúncies i la resta (2.246) han estat demandes d’informació. Són les dades  de la memòria d’activitat de l’Oficina de Consum de la Garrotxa que s’han donat a conèixer aquest dimarts 24 de març en un acte que ha tingut lloc al Consell Comarcal.  Tot i que les atencions realitzades per l’Oficina de Consum de la Garrotxa s’han estabilitzat aquest 2014 en relació a l’any anterior, el que sí que s’ha constatat és una disminució del nombre de reclamacions. En concret, s’han reduït en un 6,3% respecte al 2013. Veient l’evolució mensual que les reclamacions han tingut al llarg del 2014, des de l’Oficina de Consum s’atribueix a l’aprovació del decret de mediació que va entrar en vigor el passat mes de juliol. A partir d’aquesta data, els consumidors només poden presentar una reclamació a l’Oficina de Consum, si acrediten que, prèviament, han reclamat a l’empresa amb la qual tenen un litigi per qüestions de consum amb un mes d’antelació i aquesta no ha estat resolta.

Pel que fa a les temàtiques de les reclamacions realitzades a l’Oficina de Consum de la Garrotxa, i tot i que han anat canviant al llarg dels últims anys, la telefonia continua com al sector que genera més demandes. Aquest 2014 s’han rebut 300 reclamacions per temes de telefonia (tant fixa, mòbil com internet), 158 més han estat sobre subministramgrafiques_memoria2014ents bàsics (gas, llum i aigua) mentre que els serveis financers (clàusules sòl, comissions bancàries, entre altres…) han suposat 24 causes més. El sector serveis (lloguer de vehicles, aparcaments, restaurants…) ha tingut 61 reclamacions, 49 més han fet referència a establiments comercials, 26 el transport de viatgers, 10 corresponen a conflictes amb serveis tècnics i 27 expedients oberts per altres temàtiques han acabat de configurar les reclamacions rebudes per l’Oficina de Consum de la Garrotxa durant el 2014. “Des del 2003, la telefonia és el sector més reclamat, tot i que des de 2012 hem notat un increment de les qüestions relacionades amb els serveis bàsics” ha explicat la responsable de l’Oficina de Consum de la Garrotxa, Anna Beltran, que també ha destacat que “del total de reclamacions presentades a l’Oficina durant el 2014, un 63,1% dels casos resolts s’ha arribat a un acord satisfactori pel consumidor, el que representa un increment del 1,8% en relació al 2013”.

L’altra diferència remarcable de l’activitat de l’Oficina de Consum de la Garrotxa durant el 2014 ha estat l’increment de les denúncies presentades. Les 4 denúncies recollides durant l’any 2013 han pujat fins a les 41 gestionades durant l’any passat. La majoria de les denúncies són per possibles irregularitats en la contractació de serveis bancaris, especialment per qüestions relacionades amb les participacions preferents.

Durant el 2014, s’ha continuat fomentant l’adhesió a la Junta Arbitral de Consum. Amb les dues noves adhesions de l’any passat, 341 establiments i/o empreses de la comarca formen part de la Junta Arbitral de Consum. Amb aquestes dades, la Garrotxa es manté com la primera comarca gironina i la quarta de Catalunya en número d’adhesions a la Junta Arbitral de Consum.

Com és habitual, l’Oficina de Consum de la Garrotxa ha centrat una part de la seva acció en les activitats formatives per tal d’informar la societat en general, però també col·lectius concrets, sobre aspectes de consum o bé sobre novetats legislatives. Durant el 2014 s’han portat a terme 13 sessions, que han reunit 343 persones. Al llarg de l’any passat es van continuat organitzant els “Contes per a petits consumidors” per apropar els temes de consum als més petits, l’organització de tallers de consum responsable dirigits als alumnes de la comarca i s’ha treballat amb els ajuntaments perquè puguin posar a l’abast dels seus veïns i veïnes informació de primera mà sobre temes de consum.

Per tercer any consecutiu, s’ha impulsat la Consulta del Mes. A partir de la reclamació i/o el dubte que ha tingut més repercussió durant el mes anterior, l’Oficina de Consum elabora informació sobre el procés que cal seguir per donar resposta a un conflicte de consum.

 

30è aniversari de l’Oficina de Consum

L’Oficina de Consum de la Garrotxa celebra aquest 2015 el trentè aniversari de la seva creació. El setembre de 1985 va posar-se en marxa aquest servei, inicialment situat a l’Ajuntament d’Olot, amb la voluntat de donar resposta a les necessitats i problemàtiques que els temes de consum originen als ciutadans. Per celebrar el 30è aniversari, l’Oficina de Consum de la Garrotxa ha programat diferents actes (des d’una exposició, activitats per als més petits i una xerrada), que s’anunciaran properament. El president del Consell Comarcal de la Garrotxa, Joan Espona, ha remarcat “la gran feina i atenció que des de l’Oficina de Consum es presta a tots els ciutadans de la comarca”, un aspecte que també ha remarcat el director de l’Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, que ha afegit que “les oficines de Consum són qui reben de primera mà els problemes i les angoixes dels nostres veïns. Per tant, vull felicitar els responsables de les oficines per la feina que realitzen i, en especial, la de la Garrotxa pels 30 anys de servei als ciutadans”.