L’any 1977 es va crear l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa amb l’objectiu de fomentar l’associacionisme i la dinamització de la gastronomia de la comarca. El 1994, va néixer el col·lectiu de Cuina Volcànica, que al llarg de la seva trajectòria ha posat en valor la recuperació del producte autòcton, reforçant la seva identitat pròpia per donar-la a conèixer més enllà del propi territori i l’ha incorporat a les seves cuines, a partir de receptes tradicionals, però també en la recerca de noves tendències per a productes que sovint havien caigut en desús. Després de més de tres dècades, la marca Cuina Volcànica és coneguda i valorada i actualment són vuit els restaurants que formen part del col·lectiu.
Els canvis que hi ha hagut tant en el sector com en els consumidors, la pandèmia de Covid 19 i els relleus generacionals, han fet que el nombre de restaurants que en formen part s’hagi vist reduït i que el col·lectiu vulgui fer un replantejament dels seus objectius, per marcar un nou full de ruta amb les directrius a seguir en un futur.
Des de l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa juntament amb Turisme Garrotxa es vol portar a terme una reflexió sobre els reptes de futur de l’hostaleria, per innovar, integrar el nou talent, posicionar la gastronomia de la Garrotxa, valoritzar el sector, el futur del producte local, adaptar el moviment gastronòmic de la Garrotxa al moment actual i establir les línies de treball futures de l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa en definitiva disposar d’una estratègia de futur del sector de l’hostaleria i la gastronomia i establir una guia de treball amb línies d’actuacions a realitzar.
Per aquest motiu, i aprofitant els fons europeus obtinguts al Consell Comarcal de la Garrotxa l’any 2021, una actuació del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions (PSTD) era valoritzar el producte local potenciant així, la marca Cuina Volcànica.
El juny del 2023 es va dur a terme una licitació que va consistir en l’elaboració d’un pla estratègic de l’estat actual de l’hostaleria de la Garrotxa i la Cuina Volcànica mitjançant tres fases:
Fase 1: diagnosi del sector i estratègia d’actuació fent entrevistes a agents clau del territori i del sector turístic; realització d’enquestes als establiments d’hostaleria de la comarca i realització d’un mostreig a la població local per saber la percepció i coneixement que té la gastronomia de la Garrotxa, de les entitats i la marca.
Fase 2: organització d’unes Jornades Gastrovolcàniques els dies 14 i 15 de novembre de 2023, les quals van consistir en la presentació dels resultats obtinguts de la Fase, xerrades de professionals del sector i unes dinàmiques de treball en relació amb:
- Valorització del sector, integració del talent en l’hostaleria i relació amb el client
- Producte local a l’hostaleria. Tenint en compte la relació entre el productor i restaurador i el relleu generacional.
- La sostenibilitat aplicada a l’hostaleria.
- Associacionisme, el futur dels col·lectius (Cuina Volcànica)
Les Jornades Gastrovolcàniques van finalitzar amb un acte on es van presentar les conclusions de la Fase 2 basada en ponències de professionals del sector i taules de treball realitzades amb una quarantena de participants, membres de l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa, una xerrada sobre La Sostenibilitat, el talent i com crear un efecte diferenciador en l’hostaleria actual i un aperitiu/networking entre professionals del sector.
Aquest servei s’ha realitzat per un import de 23.474 € i s’ha coordinat amb l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa i Turisme Garrotxa.
L’empresa adjudicatària, a partir dels resultats obtinguts de la primera fase d’estratègia i diagnosi del sector de l’hostaleria, així com de la segona fase amb les conclusions de les dues jornades ha redactat una memòria amb els resultats i les conclusions obtingudes d’aquest treball, així com de les actuacions a seguir a curt, mitjà i llarg termini per tal que aquestes puguin ser aplicades amb posterioritat.
El Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions (PSTD) és un programa del Ministeri d’Indústria Comerç i Turisme espanyol, que té com a objectiu impulsar la transformació de les destinacions turístiques cap a la sostenibilitat del qual el Consell Comarcal de la Garrotxa va ser beneficiat amb 3,5 M €.
El següent pas serà una presentació de l’informe de l’empresa adjudicatària Pla Estratègic de l’estat actual de l’hostaleria de la Garrotxa i la Cuina Volcànica a la junta de l’Associació d’Hostalatge, per fer-ne una primera valoració i decidir quines propostes d’actuacions d’aquest pla es podran executar amb el Pla de Sostenibilitat fins a la finalització del projecte.0